Etsen en Mozaïeken: Marijke de Kler in de Rottummer Kerk

Op zaterdag 13 april is de expositie van Marijke de Kler (uit Doesburg) geopend. Marijke maakt vrolijke en kleurrijke prenten. In de kerk hangen nu landschappen (waaronder de vuurtoren op Marken waar zij werd geboren), portretten maar ook stillevens. De expositie loopt tot en met 14 juli.

Marijke gebruikte voor deze expositie verschillende technieken. Allereerst zijn er diverse etsen te zien. Dat etsen begint met het poetsen van een zinken plaat totdat deze spiegelt. Dan wordt er een afdekmiddel op de plaat gebracht. Vervolgens wordt met een metalen stift het ontwerp op de zinken plaat getekend. Vervolgens wordt de plaat in een zuurbad (kopersulfaat) gelegd. De lijntjes in de afdeklaag worden zo groefjes in de zinken plaat. In die groefjes blijft de inkt achter. Het papier komt er nu overheen en wanneer het papier door de pers wordt gedraaid, ontstaat er op het papier een LIJNETS. Daarvan zijn er verschillende exemplaren te bewonderen.

Je kan natuurlijk ook direct met een metalen stift tekenen op de gepoetste plaat, dus zonder zuurbad. Dat noemen we dan een ets met de DROGE NAALD. Ook daarvan hangen er voorbeelden.

In deze expositie is er nog een andere werkwijze gevolgd. Marijke maakt dan gebruik van het zink van een oude dakgoot. Daar zit al veel verwering in. Met de blikschaar knipt zij de verschillende kleurvlakken uit. Drukinkt erop. De stukken worden als een mozaiek in elkaar gevoegd. En draaien maar. Een verrassend effect met intensieve kleuren. Het doet denken aan de werkwijze van de bekende Groninger drukker Werkman. Op deze manier is het roodborstje gemaakt en ook een serie met vier Blauwe Tafels.

Marijke heeefthaar atelier in Doesburg. 


In het hoeske is een kleine expositie  te zien over  heksenvervolging en hekserij in verleden en heden.  De expositie is ingericht door Pia van Dellen, wikster ( heks) van het wad. Pia heeft een bijzondere band met het huisje.  Pa en moeke  woonden er in de jaren vijftig en hun eerste kindje  werd er geboren.